Överbelastningar i ljumsk- och höftpartiet

Fakta

Överbelastningar kan lätt drabba musklerna i ljumsken och höften med skador som följd. Förmodligen har du under en tid tränat mycket hårt eller under förhållanden som slitit mycket på kroppen. Inom fotboll kan dessa förhållanden t.ex. vara flera träningstillfällen och matcher på vattendränkta och tunga planer.

Symptom

Har du smärta i ljumsk- och höftpartiet men smärtan har kommit smygande kan det vara överbelastning du drabbats av. Symtomen är typiska inflammationssymtom. Det vill säga en viss smärta under uppvärmning, sen minskad smärta efter uppvärmning och under aktivitet. Därefter stelhet och värre smärta i slutet av aktiviteten. Även stelhet och värk morgonen efter.

Behandling

Är du inte uppmärksam på din kropps signaler utan fortsätter träna lika hårt och under samma förhållanden trots smärtan kan det som nu bara är en lättare överbelastning snart övergå till inflammation eller muskelbristningar. Du bör vila under en period. Efter detta styrketräna mag- och ryggmusklerna kontinuerligt samt rörlighetsträning. Återgå sen till träning gradvis. Är det ingen som helst förbättring kan du prova behandling med inflammationshämmande medicin under en vecka. Därefter testa träning igen. Kontakta en sjukgymnast för optimal rehabilitering.

Övningar till Ljumske och höft
Stretchning Höftböjaren
Relaterade produkter
Supports by RMJ
Behöver du tejp?

Denna webbsida och dess innehåll ägs av RMJ Health AB - © RMJ Health AB 2017. Alla rättigheter är reserverade
Denn webbsida använder cookies, läs mer.