Patello-femoralt smärttillstånd (PFSS)

Fakta

Patello-femoralt smärttillstånd (PFSS) som även kallas knäskålssmärta är en överbelastningsskada som är vanlig inom många idrotter. Troligtvis har du tränat samma sorts träning både länge och hårt utan att ha gett kroppen chans att återhämta sig. Problemen kan även uppkomma efter ett direkt trauma mot knäskål. Vanligast är skadan i åldern mellan 14 och 18 år.

Symtom

Behandling

Byt träningsmetod ett tag för att ge kroppen chans att återhämta sig. Detta kan ta några veckor. Byt till exempel ut den mer påfrestande löpningen mot cykling eller simning så är mycket snällare i belastningen av knäskålen.

Se över hur du belastar knäet. Faller du in med knä när du springer och/eller har du så kallad plattfot. Dåliga skor och hårt underlag är andra faktorer att ta hänsyn till. Det är alltså viktigt att se över yttre omständigheter som kan orsaka Patello-femoralt smärttillstånd.

Börja försiktigt träna upp musklerna runt knäet så att dessa sen avlastar när du återgår till din normala träning. Viktiga muskler att träna upp är m. vastus medialis obliquus och m. gluteus medius. Se nedan för övningar jag som jag haft bra resultat med.

Märker du trots detta ingen förbättring kontakta då sjukgymnast eller annan terapeut med kunskap om idrottsmedicin för en mer noggrann undersökning.

Att tejpa med kinesiologitejp kan ge goda resultat. Viktigt att komma ihåg är att tejpen minskar symtomen, men själva behandlingen är träning, aktiv vila och analys av faktorer som gett dig bekymmer.

Relaterade produkter
Supports by RMJ
Behöver du tejp?

Denna webbsida och dess innehåll ägs av RMJ Health AB - © RMJ Health AB 2017. Alla rättigheter är reserverade
Denn webbsida använder cookies, läs mer.