Stressfraktur i de övre delarna av lårbenet

Fakta

En av musklernas huvudfunktioner är att dämpa de stötar kroppen får ta emot när du t.ex. springer. Löptränar du under en längre tid väldigt hårt tröttas musklerna ut och de tappar då denna funktion. Då får skelettet ta emot stötarna viket först leder till ömhet och svullnad i lårbenet och därefter också till små sprickor i skelettet, dessa kallas stressfrakturer. Vanligast inom uthållighetssporter som t.ex. löpning och orientering.

Symptom

Ofta kan du gå obehindrat men så fort du försöker springa kommer smärtan. I början av skadeperioden känner du ingen värk under vila men fortsätter du träna tillkommer senare även värk vid vila. Känsla som av en sträckning i ljumsken med värk längs insidan av låret under belastning.

Behandling

I de flesta fall har det inte gått så långt att det är uppstått stressfraktur. Då hjälper det oftast med en längre tids vila och att man avbelastar lårbenet med hjälp av kryckor. Därefter kan man gradvis och i samband med styrketräning återgå till normalaktivitet. Prova dessa råd, märker du efter det ingen som helst förbättring kontakta då idrottsläkare för röntgen.

Supports by RMJ
Behöver du tejp?

Denna webbsida och dess innehåll ägs av RMJ Health AB - © RMJ Health AB 2017. Alla rättigheter är reserverade
Denn webbsida använder cookies, läs mer.